Haryana Violence: Uyumu temsil eden eski bir yatra

gulay

New member
Her yıl Hindu takviminin beşinci ayı olan Shravan’da binlerce adanmış, çeşitli antik tapınaklara hac ziyareti için güney Haryana’nın Mewat bölgesine akın eder.


Mathura’dan hacılar, Mewat’taki Nuh ve Palwal köylerinden geçerler. (ANI)

“84 Kos Yatra” olarak da bilinen Brij Chaurasi Kos Parikrama, Braj bölgesinde yaklaşık 250 kilometrelik (84 Kos) bir alanı Mewat’a düşen parçalarla geçmek anlamına geliyor. Mathura’dan hacılar, Mewat’taki Nuh ve Palwal köylerinden geçerler.

Kuzey Hindistan’da 4 Temmuz’da Shravan ayının başlamasıyla birlikte bölgeden geçen müminler, Müslüman cemaatinin üyeleri tarafından karşılandı.

Yatra barışçıl bir şekilde devam etti, ancak Vishwa Hindu Paris liderliğindeki başka bir yatra şiddetli bir hal aldığında bölgedeki gerilim yükseldi.

Meos veya Mewati (topluluğun kendilerine verdiği isimle) bir zamanlar doğu Rajasthan, Uttar Pradesh ve Haryana arasındaki bitişik bir kuşakta yaşıyor. 2011 nüfus sayımına göre Nuh ilçesi, çoğunluğu Meo-Müslüman olan yaklaşık 1.09 milyon nüfusa sahipti. Müslümanlar şu anda ilçe nüfusunun yaklaşık% 80’ini oluşturuyor.

Hindu ve Müslüman gruplar arasında Pazartesi günü Nuh’ta VHP’nin Bajrang Dal ve Brij Mandal Yatra sırasında çıkan çatışmalarda ikisi İç Güvenlik askeri olmak üzere dört kişi öldü. VHP, bölgedeki tapınaklar hakkında farkındalığı artırmak ve Hindular arasında bir topluluk duygusunu desteklemek için 2021’de Brij Mandal Yatra’yı başlattı.

VHP üyelerine göre, burada Pandava’larla bağlantısı olan iki ila üç tapınak var ve yatra, topluluğun tapınaklarını kutlamak için Mewat’ta kuruldu.

Brij Mandal Yatra, Pazartesi günü Nalhar Shiv Tapınağı’ndaki Shravan sırasında başlayan ve Singar’daki Mata ka Mandir ve Ferozpur Jhirka’daki Jhir Tapınağı’nda sona eren bir günlük bir Yatra’dır. Bu hafta başlarında şiddet VHP’nin yatrasını silip süpürürken bile, Brij Chaurasi Kos Parikrama Mewat bölgesinde onlarca yıldır barışçıl bir şekilde devam ediyor.

Yatra 4 Temmuz’da başladı ve bu yıl 16 Ağustos’a kadar sürecek. Yatra sırasında cemaat üyeleri yiyecek ve su büfeleri kurarak hacıların gecelemeleri için evlerini açtı. Her iki toplumdan yerel halk, geleneğin onlarca yıldır barışçıl bir şekilde sürdürüldüğünü söylüyor.

Madhya Pradesh’teki Sagar’dan olan Kishor Patel, 84. Kos Yatra’ya başlamak için dokuz aile üyesiyle Perşembe günü Nuh’a geldi.

Yolculuğuna 30 Temmuz’da Mathura’da başladı ve Nuh’un diğer bölgelerine seyahat edeceği yerden Neemka’ya geldi.

“Yatra her yıl gerçekleşir. Ancak Yatra, Shravan’ın iki ay sürdüğü Purushottam ayında her üç yılda bir düşer. Bu zamanın özel bir anlamı var ve çok daha fazla insan yatraya katılıyor” dedi Patel.

45 yaşındaki yol üzerindeki çeşitli köylerde duracak ve tapınaklarda dua edecek. 40 km sonra tekrar Uttar Pradesh’e girecek. Patel, Mewat’a ilk ziyareti olduğunu ve yerel halkın dostça davrandığını söyledi.

“Müslüman topluluğu bir öğle yemeği (bhai log bhandara chala rahe hain) düzenledi. Son derece arkadaş canlısıydılar ve burada hiç sorun yaşamadık. Barınma işini de kardeşlerimiz halletti. Onlarla kalmamız için ısrar ediyorlar. Bir Neemka sakini olan Maqsood Khan tarafından davet edilen Patel, “Onlar bize evlerini ve kalplerini açtılar” dedi.

45 yaşındaki Khan, son 15 yılını Yatra hacıları için “Khidmat” yaparak geçirdi. Yatra sırasında evinde 40 ila 60 hacı ağırlıyor. “Her yıl Brij Chaurasi Kos Parikrama sırasında ‘Khidmat’a (ibadet) katılmamıza rağmen, bu yıl üçüncü yıl olması nedeniyle hacı sayısı çok daha fazla. Jamatis bölgeyi ziyaret ederken, Hindu cemaatinden kardeşlerimiz de her yıl ziyaret ediyor. Böyle paylaşmak Meo yaşamının bir parçası,” dedi Khan.

Neemka, Son ve Bicchor köylerindeki çoğu insanın yatra sırasında hizmet vermeye alışkın olduğunu da sözlerine ekledi.

“Herkes müminleri evlerine alır. Pradhan köyünden herkese kadar paylaşılan bir topluluk etkinliğidir. Hidmet dışında dikkate almamız gereken başka faktörler de var. Hacılar için evleri temizliyoruz ve onlara zarar verilmemesini sağlıyoruz. Sabah 2-3’e kadar nöbet tutuyoruz” dedi Khan.

Bir başka Neemka sakini olan Talim Hussain, evinde yüzlerce hacıyı ağırlıyor.

“Bu yıl ilk kez evimi Khidmat’a açtım, ancak Mewat’taki diğerleri bunu yıllardır yapıyor. 33 yaşındaki avukat Hussain, “Geçtiğimiz ay boyunca aileler her yıl evimize gelmeye başladı ve biz de kalmalarını kolaylaştırmak için elimizden gelenin en iyisini yapıyoruz” dedi.

Punhana’da ikamet eden Dhani Ram Mangla’ya göre Brij Chaurasi, Nuh’taki Bichhor köyünden Kos Parikrama Mewat’a giriyor. Ona göre bichhor kelimesi “brij ka chhor” (brij’in kenarı) kelimesinden türemiştir.


  • YAZAR HAKKINDA


    Sadia Akhtar, Hindustan Times’ta eğitim, miras ve çeşitli konulardan bahseden bir muhabirdir. Aynı zamanda mülteci toplulukları hakkında da yazıyor, toplumsal cinsiyet ve sosyal adaletin kesişim noktasındaki hikayelerin peşinden gidiyor. HT’nin Delhi ekibine katılmadan önce siyaset, eğitim ve miras üzerine çalıştığı Gurugram ve Mewat’ta rapor verdi. …ayrıntılı olarak görün